Det var en resa!

Igår och idag har jag befunnit mig i Sandviken för att på Sandvik Coromant delta i lite fortbildning med Sandvik och Liber. Det blev en något mer strapatsrik färd än vad vi hade planerat från början. Och den höll på att ta slut redan innan den hade börjat.

Planet skulle lyfta 06.30 och med incheckning minst en halvtimme innan och så det faktum att jag aldrig har flugit förut gjorde att jag ställde klockan på 04.00 för att hinna packa det sista och vara redo när min kollega skulle hämta upp mig. Vi hade bestämt att han skulle hämta mig 05.20 men när klockan var 05.00 fick jag ett sms om att han var ”toksen”. Det kändes ju sådär men när klockan var 05.17 var han och plockade upp mig. Stressad var han men han lugnade sig när jag förklarade att han tagit fel på tiden och i själva verket var i tid. Istället för att ställa larmet på när han skulle gå upp hade han ställt larmet på den tid han hade tänkt köra. Vilket då visade sig vara en fullträff. Men det visste inte han när han såg att bilen var igen frusen och tankmätaren visade på noll. Men till flygplatsen kom vi.

Arlanda

Väl där så väntade vi in vår andra kollega som skulle med och som dessutom hade biljetterna för hela resan. Han dök upp strax innan 06.00 och vi gjorde oss redo för att checka in. Då började problemen. De letade i passagerarlistan och hittade inte våra namn. De frågade om vi inte bokat plats på planet till Bromma som skulle gå en kvart senare men min kollega var helt säker på att han bokat oss till Arlanda. Så han plockade fram biljetterna och då uppdagades problemet. Biljetterna var mycket riktigt till 06.30 planet men de var bokade till den 4/11. I går morse var det inte den fjärde november.

Vi stod där och kliade oss i huvudena och undrade vad vi skulle göra. Alla tre hade vi i ett par veckor haft biljetterna men ingen av oss hade uppmärksammat att de var bokade till fel datum. Tack och lov var det plats på planet så vi fick åka med upp till Arlanda och personalen på flygplatsen i Halmstad lovade att fixa våra flygbiljetter till hemresan. Lättade klev vi ombord men med ett orosmoment i magen. Hur skulle SJ se på saken att vi hade bokat fel datum på tågbiljetterna?

Flygresan gick bra och på Arlanda hade vi en knapp timme på oss att få i oss frukost och vår kollega fick ringa resebolaget som han bokat resan genom och förklara läget. Även där löste det sig och strax innan vi skulle gå till tåget fick vi biljetter utskickade via sms till våra telefoner. Så vi kom till Gävle och kunde checka in på Elite Grand Hotel och ta det lite lugnt innan vi blev bussade till Sandviken för lite fortbildning och massor med god mat. Det var fika, lunch, fika, godis och annat gott som bjöds under dagen. Under kvällen åkte vi tillbaka till Gävle för en mycket trevlig middag där jag bland annat pratade med en mycket trevlig lärare från Lycksele. Så de nordligaste och sydligaste på stället möttes halvvägs i landet och åt och drack tillsammans.

Meny, Elite Grand Hotel

Idag var det lite tungt att gå upp men det gick bra när man tänkte på hotellfrukosten. Sen blev det ytterligare lite fortbildning och god mat i Sandviken innan vi vid lunch bröt upp för att ta bussen till Gävle för vidare transport till Arlanda och Halmstad. Så för att vara säkra på att inte missa bussen gick vi till stationen en timme i förväg. I och för sig var det soligt men i Norrland (jo Micke vi var i Norrland) är det kallt ändå. Två bussar kom och gick i tid innan vår buss skulle komma. Men den var sen. Vi visste att vi skulle ha 25 minuter på oss att ta oss till tåget i Gävle om bussen var i tid. Men som sagt den var sen. Den var nästan 10 minuter sen när den kom och det var ju lugnt på alla sätt men en buss gå ju inte rakaste vägen och den ska ju stanna ibland.

När rödljusen började bli fler och fler så började jag fundera på om vi skulle hinna i tid. När busschauffören dessutom höll på att klämma en mamma med barnvagn i dörren så blev det en diskussion, helt förståeligt, men det gynnade ju inte vår position. Men med fyra minuter till godo stod vi på perrongen och såg tåget komma in. Då kunde man slappna av. Jag fick lite pluggat och jag hann ta en öl innan vi anlände till Arlanda. Där skiljdes vi åt och jag och min yngre kollega skulle vänta in planet till Halmstad medan kollegan som bokat resan skulle åka vidare norrut.

2015-10-28 17.51.07

När vi gick ombord på planet så var vi trötta och såg fram emot att få komma hem. Piloten började prata om att det skulle gå genom säkerhetsrutiner men sen klipptes meningen av och allt blev svart. Hela planet blev strömlöst. Inte så att strömmen blinkade till utan strömmen försvann och var borta i tre eller fyra minuter. Detta skulle då alltså bli min andra flygtur och det med ett inte allt för respektingivande plan till storleken. Jag såg framför mig hur vi inte skulle komma iväg och att vi skulle få sova på flygplatsen och började skratta ganska rått. Allt som hade gått fel och så skulle vi falla nu. Men strömmen kom igen och utan förklaring så gick de genom säkerhetsrutinerna och så lyfte vi. Utan problem landade vi i Halmstad på utsatt tid. Tack och lov.

När vi väntade på väskorna så sa min kollega att han hoppades att bilnycklarna låg i väskan. Jag trodde han skämtade men han sa att han trodde att han lagt dem där men han var inte säker. Han hade dem inte i fickan. Jag tänkte att det var nog bara ett skämt. Men när har förtvivlat rotade runt i väskan så förstod jag att han verkligen inte visste var bilnycklarna var. Okej det är inte långt till mitt från flygplatsen men jag ville bara hem och jag ville inte ta taxi. Det visade sig att nycklarna låg i väskan men de hade hängt upp sig på något sätt så att de inte syntes.

Så kom vi ut och skulle avsluta parkeringen. Då var maskinen trasig. När vi skulle ringa och avbryta parkeringen så var det upptaget. Och det var det många gånger, givetvis hade alla som kom från planet samma problem så det var ju några som ringde antar jag. Men till slut så kom min kollega fram och kunde avsluta parkeringen. Så nu ska jag strax, trots att det börjar bli lite sent, lägga mig i ett varmt bad.

Det var en tämligen jobbig resa till Norrland.